Wellington en op weg naar het Zuidereiland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Margareth Voss - van der Laan - WaarBenJij.nu Wellington en op weg naar het Zuidereiland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Margareth Voss - van der Laan - WaarBenJij.nu

Wellington en op weg naar het Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Margareth

08 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Onderweg naar Wellington kwamen we natuurlijk veel schapen tegen. Er zijn hier meer schapen dan mensen (dat is volgens mij op Texel ook zo). De schapen hier hebben zo een permanentje op hun hoofd, ze zien eruit als Dolly het gekloonde schaap. We blijven een paar dagen in Wellington en van daaruit gaan we met de ferry over naar het zuidereiland.
Wellington is tot nu toe de grootste stad die we in New Zealand gezien hebben. Het is ook de hoofdstad van NZ. We zitten hier in een Ibis hotel en dat vinden we eigenlijk alle drie het minst leuke hotel van de vier hotels waar we zijn geweest. Het doet een beetje aan als een zakenreishotel. Alles is er, behalve sfeer. We hebben een tour gemaakt door de stad en zijn bovenop de Victoria Hills geweest waar de bewoners een lift hebben gemaakt om bij hun huis te komen. Het uitzicht op de haven en de zee is prachtig. Het is jammer dat ik vanuit dit programma heel moeilijk foto's kan meesturen, want we zien hier zoveel mooie dingen. Daarom stuur ik af en toe iedereen per Whatssupp een fotootje.
De dag erna zijn we in Maungakotukutuku (ja echt!) op een quad gaan rijden. Door het water, modder en de bossen, echt genieten. De gids vertelde aan 1 stuk door, zoals bijvoorbeeld dat zijn opa uit Nederland kwam en Ludovicus heette en iedereen hem Luuk noemde. Haha, dat is precies hoe Luuk eigenlijk heet.
We merken wel dat, hoe zuidelijker we gaan hoe kouder het wordt, het is ongeveer 12 graden. Dan gaan we met de ferry naar het zuidereiland, eerst een paar dagen naar Kakoura en vervolgens naar Christchurch. We horen iedereen zeggen: the Norther island is beautiful, but the Southern Island great! We zijn benieuwd. De ferry was een behoorlijke boot (ik schat in maatje cruiseschip) met 9 dekken, een bioscoop een paar restautantjes en een hele leuke lounge met een goed uitzicht. Toen we het eiland binnenvaarde was dat weer zo mooi. En de lucht was rood, dat is hier vaak en volgens Rosella is dat in de outback van Australie altijd.
We moesten onze auto inleveren voordat we de ferry opgingen en er stond een andere voor ons klaar aan de andere kant van de ferry, dat was toppie geregeld. We moesten nog wel 2 uur rijden om naar Kaikoura te gaan waar ons volgende hotel was. Dat was eigenlijk een luxe appartement. De slaapkamer is net zo groot als ons hele vorige hotelkamer, wat een verschil. Rosella heeft naast haar slaapkamer een hele eigen badkamer. En omdat de keuken met alles erop en eraan is, gaan we vandaag lekker uitgebreid thuis koken. Hoe gezellig is dat!
Kaikoura ligt aan de oceaan en we gaan vandaag walvissen spotten. Het weer is niet zo goed, het regent, but who cares?! We gingen met een boot de oceaan op en daar deden ze een apparaat de in het water om de geluidsgolven van de walvissen op te vangen. Zo horen ze waar ze zijn en varen dan de goede richting op. Onderweg zwommen er wel 50 dolfijntjes mee. Zwemmen en springen, zo mooi. Die beestjes hebben gewoon de grootste lol daar. En opeens zei de schipper....ja we hebben er een gehoord blijf zitten we gaan ernaar toe. Fullspeed gingen we naar de walvissen. En ja hoor daar waren ze, enorme grote beesten. Zo indrukwekkend, met hun enorme lijven. Op een gegeven moment gaan ze naar beneden duiken en zie je hun mooie grote staarten. Dan zegt de schipper: Tale whale picture!! Haha, wel makkelijk dat ie het even aankondigd, we hebben daar veel mooie foto's van maar zoals gezegd ik krijg ze gewoon niet in deze blog. Misschien na deze vakantie een dia avondje houden? Maar om deze beesten in hun leefgebied te zien is super hoor, echt kippenvel.
En dat valt me op in NZ, de mensen hier leven zo met de natuur. Niet door middel van hysterische actiegroepjes ofzo, nee dat is hier gewoon hun levenstijl. Met alles wat ze doen of beslissen houden ze rekening met het milieu. En met elkaar. Zoals de Maori s, die leven in deze tijd, maar hebben toch hun tradities. Alles leeft naast elkaar en er wordt op niemand neergekeken. Echt toppie!
Morgen gaan we naar Christchurch.

• 09 Juni 2014 - 16:16

Mustapha:

Hee Mar, wat heerlijk toch allemaal. Lijkt me onwerkelijk om die walvissen te zien. Ik ben erg benieuwd naar je volgende verslag, wat je overigens heel goed doet. Ik zie je al zitten in Maungakotukutuku op een quad haha, enorm gaaf. Jammer dat de foto's niet doorkomen. Die zien we dan wel weer. Ciao.

• 09 Juni 2014 - 19:12

Annalies:

Weer een heerlijk verslag om te lezen Greth, je hebt talent. een foto avond lijkt me een super idee! Nog veel plezier. Veel liefs uit Bovenkarspel xxx

• 11 Juni 2014 - 22:51

Mieke:

Hoi vakantievierders, wat een leuk verhaal weer. Gedeeltelijk natuurlijk al via de app gelezen, maar wat heerlijk dat jullie het zo leuk hebben. En..... Natuurlijk gaan we voor de "dia avond". Hier gaat alles z'n gangetje en hebben we in Nederland prachtig weer. Wie weet is het nog zo mooi als jullie terug zijn. Kunnen jullie lekker opwarmen. Nog heel veel plezier en zoals ze in Friesland zeggen "dikke tuut" ( ik kan het ook niet helpen, dat een dikke kus zo heet). Tot gauw, liefs Mieke

• 14 Juni 2014 - 20:41

Wilma:

Wow walvissen, die wil ik ook zien in het wild.
    Eerst maar je foto's bekijken na terugkomst en dan maar zelf een reisje boeken die richting op :-)
    Have fun!